[close]

13 July 2011

malaysia vs indonesia

Simple je aku nak cakap kali ni, pasal rakyat Malaysia sama rakyat Indonesia. Semalam aku balik ke Jengka rumah nenek. Belakang rumah nenek aku ada memang ada sekumpulan orang indonesia tinggal, dah lama, orangnya silih berganti, dulu masa aku kecik orang lain, sampai dah besar ni pon orang lain. Kebetulan semalam nenek aku mintak tolong salah seorang dari mereka, ada la kerjanya, so dia pon tolong dan buat. Bila siap nenek aku nak bagi upah, punya la berkeras mamat tu tolak upah nenek aku tu. The point is, korang nampak tak, bukan semua rakyat Indonesia yang kita kutuk teruk, still ada yang bagus. Sama la dalam masyarakat Malaysia kita, mesti ada yang bagus mesti ada yang tak, kan? Mungkin mesej yang aku nak sampaikan ni korang tak dapat tangkap. Satu je, jangan terus keburukan yang orang lain buat, kita blame terus bangsa/kumpulan/etnik dia, ada faham kaa?

No comments: